Bekijk profielpagina

#58 🏆 Campagne van de week ✂️ Direct tracks uploaden op Spotify

De afgelopen week heb ik veel reacties gekregen over de sportschoolmuziek uit de vorige editie, waarv
#58 🏆 Campagne van de week ✂️ Direct tracks uploaden op Spotify
Door Carlo Kiksen • Editie #58 • Bekijk online
De afgelopen week heb ik veel reacties gekregen over de sportschoolmuziek uit de vorige editie, waarvoor dank! Ik blijk niet helemaal goed te zitten met mijn Les Mills voorbeeld: Ze maken gebruik van covers (en verkopen zelfs covermuziek in hun webshop) waardoor mijn berekening mbt bereik niet helemaal op gaat. Tegelijkertijd heeft Les Mills een licentiedeal met alle grote majors. Now I’m lost, wie kan hier meer over vertellen?
Wil je op deze mail een reactie geven? Doen! Reply op deze mail of gebruik de duimpjes onderaan. Fijne week!

🏆 Campagne van de week
Ik haal dagelijks veel inspiratie uit andere muziekmarketingcampagnes. Veel campagnes hebben een goede strategie of maken gebruik van innovatieve en effectieve middelen en tactieken. Tijd om deze in het zonnetje te zetten in een nieuwe, zeer waarschijnlijk zeer onregelmatig terugkerende, rubriek “de campagne van de week”. Inzendingen voor een betere titel van deze rubriek zijn welkom.
Editie één van deze rubriek, dus we doen direct een tweede campagne van de week:
✂️ Direct tracks uploaden op Spotify
Het zal niemand ontgaan zijn dat Spotify vorige week groot nieuws heeft aangekondigd: Ze zijn aan het testen om artiesten direct tracks te laten uploaden op het platform.
Ik wil graag nog even benadrukken waarom dit goed nieuws is: Het wordt artiesten nog steeds veel te moeilijk gemaakt om fans te bereiken met hun meest belangrijke content: Muziek.
In de huidige situatie hebben artiesten een label of in ieder geval een aggregator nodig om hun muziek op Spotify, Apple Music, etc te krijgen. Juist daarom zijn Soundcloud en YouTube zo belangrijk en ontstaan er op die plekken nieuwe subculturen (denk “SoundCloud rappers”).
In de nieuwe situatie maakt Spotify - en laten we voor het gemak aannemen dat andere partijen snel volgen - het artiesten wederom makkelijker om hun fans te bereiken zónder dat ze hiervoor een middle-man nodig hebben. Voor elke artiest die een succesvolle carrière ambieert en daarom als een startup nadenkt is dit logisch: Als je geen middle-man in wíl huren, hoeft dit nu ook niet meer. Wil je tóch van de voordelen van een aggregator gebruik maken, kun je nog altijd iemand inhuren om jouw digitale distributie te verzorgen.
Kort nieuws
👋 Bye!
Alles met een * is werkgerelateerd, maar nog steeds heel tof! Vorige mailing gemist? Die staat hier: #57 🏈 Just do it x Take an knee 🏋️‍♂️ Gamemuziek en sportschoolmuziek
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC, MARKETING & BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen
In mijn wekelijkse nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van branding en marketing in muziek, entertainment en breder. Elke dinsdag!

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue.