Bekijk profielpagina

#57 🏈 Just do it x Take an knee 🏋️‍♂️ Gamemuziek en sportschoolmuziek

Hallo! Terug van de zomerstop, en wat een heerlijke zomer was dit! De muzikale hoogtepunten van de zo
#57 🏈 Just do it x Take an knee 🏋️‍♂️ Gamemuziek en sportschoolmuziek
Door Carlo Kiksen • Editie #57 • Bekijk online
Hallo! Terug van de zomerstop, en wat een heerlijke zomer was dit! De muzikale hoogtepunten van de zomerstop:
🌳 Een fantastische dag bij Brunch in the Park in Barcelona. Zelfs met de minste line-up van het seizoen is dit wekelijkse zondagmiddagfestival op een superlocatie een absolute aanrader.
🍏 Appelsap was dit jaar wat kleiner van opzet leek het wel, maar wel weer een topdag in het Flevopark. Volgend jaar alleen maar Europese artiesten boeken, scheelt een hoop gezeik. Fingers crossed ook dat het geniale beeld van Parra mag blijven staan in het Flevopark.
🤖 Op Lowlands weinig gezien wat ik nog niet had gezien. Dat lag vooral aan mij, want ik heb dit jaar vooral het bij- en nachtprogramma uitgespeeld. Eervolle vermelding voor Stippenlift! Lowlands blijft, onbetwist, het beste festival van Nederland.
🐯 In de categorie guilty pleasures: Met ons nieuwe dj-collectief PLAT draaien we aanstaande vrijdag in De Helling in Utrecht. Vanaf 00:00 gratis entree. Volg ons op Instagram voor meer info.
Fijne week!

Robyn - Missing U
The Story of ‘Mo Bamba’: How a SoundCloud Rap Track Goes Viral
Travis Scott - ASTROWORLD
🏈 Just do it x Take an knee
De campagne van Nike waarin NFL-banneling Colin Kaepernick een hoofdrol speelt is wat mij betreft hét branding-hoogtepunt van afgelopen zomer. Ook artiesten kunnen hier veel van leren:
  1. Sta voor je merk. Laat zien wat je belangrijk vindt. Kleur buiten de lijntjes. Je krijgt dit op termijn terug omdat fans trouw worden aan jouw merk.
  2. Niet iedereen kan fan zijn van je. Richt je daarom op mensen die dicht bij jouw merk staan. Je beste fans vinden hetzelfde leuk als jij, hebben dezelfde mening als jij en vinden dezelfde dingen belangrijk als jij.
Sowieso is deze reclame één van de beste reclames ooit. Als je hem nog niet hebt gezien, zeker even kijken.
🏋️‍♂️ Gamemuziek en sportschoolmuziek
Een fanbase bouwen begint met het bereiken van fans. In AARRR terminologie, de eerste A: Acquisitie. Maar hoe doe je dat eigenlijk, “bereik”?
  • Radio airplay en streaming playlists staan op de wishlist van elke indie artiest.
  • In de urban en dance zijn collabs (Lil’ Kleine x Ronnie Flex) en het slipstreaming model (Tiësto -> Hardwell -> Dannic) belangrijk, twee duidelijke brand-spillover effecten.
  • Ook club- en kroeg-DJ’s zijn belangrijk in die genres. Fans horen de muziek van hun favoriete artiesten tijdens het uitgaan. (tip voor indie artiesten: Maak meer versies 0p 100 of 125 bpm met een mixbaar intro. Stuur deze naar zgn DJ Pool’s. Maak desnoods zelf een mailinglist van DJ’s. Maak het DJ’s makkelijker om je track te draaien!)
Twee vormen van acquisitie die wellicht teveel over het hoofd worden gezien: Gamemuziek (zowel in-game als Twitch) en sportschoolmuziek. Zelf moet ik hierbij direct denken aan Blur - Song 2 (iedereen die ooit FIFA 98 RTWC heeft gespeeld weet wat ik bedoel) en Ariana Grande - Side To Side (iedereen die ooit op een spinningfiets heeft gezeten weet wat ik bedoel #zittendeklim).
Games en sportscholen hebben veel bereik. Bij games spreekt dat inmiddels alweer bijna voor zich, bij sportscholen is dat iets minder vanzelfsprekend. Daarom een voorbeeld: Les Mills. Dit bedrijf verkoopt workouts aan zo'n 20.000 sportscholen wereldwijd. Bij die workouts hoort uiteraard een vaste playlist met pompende tracks. Het trainingsprogramma en daarmee de playlist krijgt elke maand een update. Met een voorzichtige schatting heeft een sportschool zo'n 10 Les Mills klasjes per dag waar gemiddeld zo'n 10 mensen aan mee doen. Dat maal 20.000 sportscholen en we het over een bereik van 2 miljoen mensen per dag, voor een volledige maand! Ik ken bijna geen medium waar je deze cijfers kan halen.
Tot slot: Net zoals bij andere vormen van acquisitie is het de vraag of het relevant bereik is. Is er overlap tussen de doelgroep van de game en de doelgroep van de sportschool? Komt na de acquisitie ook de activatie en de retentie? Vanuit een fanbase gedachte, is acquisitie immers niet altijd dé indicator van succes.
Kort nieuws
👋 Bye!
Alles met een * is werkgerelateerd, maar nog steeds heel tof! Vorige mailing gemist? Die staat hier: #56 🏷 Direct tracks pitchen bij Spotify 🛠 DIY voor merken
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC, MARKETING & BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen
In mijn wekelijkse nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van branding en marketing in muziek, entertainment en breder. Elke dinsdag!

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue.