Bekijk profielpagina

#56 🏷 Direct tracks pitchen bij Spotify 🛠 DIY voor merken

Nu dan écht de laatste editie voor het zomerreces ☀️🌴🍹 Fijne zomer en tot over een paar weken!
#56 🏷 Direct tracks pitchen bij Spotify 🛠 DIY voor merken
Door Carlo Kiksen • Editie #56 • Bekijk online
Nu dan écht de laatste editie voor het zomerreces ☀️🌴🍹 Fijne zomer en tot over een paar weken!

Pietju Bell - Klapper ft. Kono (prod. Boss)
🏷 Direct tracks pitchen bij Spotify
Het nieuws van vorige week waar independent artiesten het meest bij gebaat zijn, is natuurlijk dat Spotify for Artists wordt uitgebreid met een functie waarin artiesten direct tracks kunnen pitchen bij Spotify’s playlists editors.
Ik vind het een goede en logische zet van Spotify. Ze maken het pitchproces voor artiesten hiermee een stuk makkelijker en laten wederom zien dat ze als enige streamingpartij de belangen van de artiest voorop zet. Komt ook op een goed moment, want er is de laatste tijd veel te doen over de invloed van gecureerde Spotify playlists.
Enkele overwegingen:
  • Playlist editors worden nu écht neergezet als gatekeeper, en dan is deze functie erg handig en toegankelijk. Scheelt 1.000 mails per dag en ik kan me voorstellen dat er aan de achterkant een submission direct is gekoppeld aan data, wat de editors veel meer tijd geeft om naar de muziek te luisteren. De oude manier van pitchen (google form en email) was ook wel erg crappy.
  • Spotify zet hun editorial playlists sterker neer als merk waar je als artiest betrokken bij wil zijn, en dat is weer interessant voor de live markt (RapCaviar Live, ¡Viva Latino! Live, Who We Be). Een Woordenschat tour langs De Helling, Skatecafé, etc, gecureerd door Dieuwertje, zou me niks verbazen.
  • Voor gevestigde acts zal deze nieuwe tool weinig uitmaken. De traditionele mechanismen, zoals de directe lijntjes en het pitchen op lange termijn strategie, zullen altijd belangrijk blijven. Dit proces is vergelijkbaar met print, online en RTV promo.
Wat veel interessanter is, is dat de majors afgelopen week direct hebben gereageerd, door bij Spotify meer plekken op de editorial playlists te eisen. Spotify is een extreem pareto principe, een zeer groot deel van de streams komt van een zeer klein deel van de catalogus (de supersterren, de hits). Spotify heeft de majors nodig, en de majors hebben Spotify nodig. Spotify heeft het bereik, maar geen content. De majors hebben de content, maar geen bereik.
Dus wat zit hier nog meer achter? Het is al bekend dat Spotify zelf licentiedeals maakt inclusief voorschot, is het pitchen via Spotify for Artists dan hun data driven A&R machine
Ik denk dat Spotify continue nadenkt over manieren over majors en labels overbodig te maken, en directe artist to fan relaties probeert te stimuleren. Volgens mij voor artiesten een goede zaak, het idee van artiest als startup, eigenaar van eigen data en rechten, met een investeerder als accelerator spreekt mij zeer aan. En die investeerder kan van alles zijn, label, streamingpartij, boeker, manager, whatever.
🛠 DIY voor merken
Net zoals bij artiesten, zie ik ook in het bedrijfsleven een soort ’DIY trend’. Het lijkt alsof er minder met bureaus wordt gewerkt, en meer met freelancers of zelfs in-house. Facebook Ads is daar een goed voorbeeld van: Bedrijven kopen direct advertentieruimte in bij het medium, zonder tussenkomst van een mediabureau. Maar bijvoorbeeld ook voor videocampagnes hoor ik steeds vaker dat dit direct bij een productiemaatschappij wordt ingekocht.
Kort nieuws
👋 Bye!
Alles met een * is werkgerelateerd, maar nog steeds heel tof! Vorige mailing gemist? Die staat hier: #55 💵 Geld! 🤖 Data!
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC, MARKETING & BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen
In mijn wekelijkse nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van branding en marketing in muziek, entertainment en breder. Elke dinsdag!

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue.