#5 📖 Takeaways Eurosonic Noorderslag ♻️ Nieuwe KOLLEKT.FM 🙊 Soms gaat het mis

Hi! - Deze editie:1 - 📖 Takeaways Eurosonic Noorderslag 20172 - ♻️ Nieuwe KOLLEKT.FM3 - 🙊 Soms gaat h
#5 📖 Takeaways Eurosonic Noorderslag ♻️ Nieuwe KOLLEKT.FM 🙊 Soms gaat het mis
Door Carlo Kiksen • Editie #5 • Bekijk online
Hi! - Deze editie:
1 - 📖 Takeaways Eurosonic Noorderslag 2017
2 - ♻️ Nieuwe KOLLEKT.FM
3 - 🙊 Soms gaat het mis
Vraag aan jullie: Ik denk erover om  over te stappen van Buffer naar Sprout - Wat zijn jullie ervaringen met social media management tools?
Tips, reacties? Graag! ✉️ Reply op deze mail of 💬 stuur me een bericht via messenger. Vorige nieuwsbrief gemist? Die staat hier.
- Enjoy! 🎉 Carlo Kiksen
P.S.: Uiteraard is de playlist weer bijgewerkt! 🎵

1 - 📖 Takeaways Eurosonic Noorderslag 2017
Mijn eerste Eurosonic Noorderslag als delegate was fantastisch. Heel veel leuke mensen gesproken, heel veel nieuwe inzichten gekregen, heel veel borrels gedronken en vooral heel veel goede, nieuwe muziek gehoord.
Een paar takeaways uit sessies en wandelgangen:
🤓 Ken je metrics
Marketing draait soms iets te vaak om cijfers, muziekmarketing is daarop geen uitzondering. Sommige metrics zijn voor iedereen bekend: Aantal plays, aantal likes, omzet. Op ESNS leerde ik wat nieuwe metrics:
 Skip Rate - Wanneer een gebruiker op - bijvoorbeeld - Spotify een track méér dan 30 seconden beluisterd, telt dit als play. Minder dan 30 seconden betekent dat de track is overgeslagen. De ratio tussen plays en skips (minder dan 30 seconden) is de skip rate. De gemiddelde skip rate van een track in een playlist is rond de 50%.
Ratio Play/Save - De ratio tussen het aantal plays van een track en het aantal keer dat een gebruiker de track opslaat in zijn collectie.
Bovenstaande twee metrics zijn extreem belangrijk voor playlist editors. Ze worden gebruikt om het succes van een playlist te bepalen. Neem bijvoorbeeld de TGIF playlist van Spotify (1,3M subs). Dit is een playlist die volledig om een mood draait, het gevoel dat je wil hebben op vrijdagmiddag. Als jouw track daar een hoge skip rate of lage play/save ratio heeft, staat de track een week later niet meer in de TGIF playlist. Denk daarom goed na hoe je jouw track bij playlist editors gaat pitchen: Niet alleen het genre, maar ook het gevoel dat de track moet oproepen is belangrijk. Zet dit ook in je metadata, zoals in de ID3-tags.
👯 Beleving gaat verder dan alleen muziek
Hoewel nergens direct uitgesproken is de ‘belevenis’ van een fan een terugkerend thema. Zoals in de discussie popzaal vs. discotheek, waar boeker Roger Brouwn (oa Broederliefde) zegt: Waarom zou een fan van Broederliefde 15 euro betalen voor een Broederliefde-show van 1,5 uur in een popzaal, als hij voor hetzelfde bedrag Broederliefde kan zien in de discotheek én kan tongen op de dansvloer?
In dezelfde sessie een mooie stelling van programmeur Michiel Peeters (TivoliVredenburg): Fans zijn verzadigd door hun relatie met de artiest op social media. Ze zien de artiest elke dag op Snapchat, ze hoeven hem dan echt niet elke week live te zien.
🚀 En verder..
Social netwerk van de nabije toekomst wordt Live.ly ★ Overname van Google door Soundcloud zou kunnen betekenen dat Content-ID toegepast kan worden op Soundcloud ★ Je tourmanager is je social media manager ★ De industrie moet meer in concepten denken, in plaats van in acts. Neem dance als voorbeeld, met alleen al in Amsterdam succesvolle concepten zoals DGTL, Dekmantel en Pleinvrees ★ Ik heb nog niet helemaal bepaald of het goed of slecht is, maar muziek in Nederland draait heel veel om rechten. Tegelijkertijd zijn er zoveel nieuwe mogelijkheden voor opkomende artiesten om fans te werven: Twitch, Musical.Ly, je muziek aanbieden aan vloggers om onder video’s te gebruiken.. 
🔊 Uiteindelijk gaat het altijd om de muziek
Of je nou als muziekmarketeer of b2b-marketeer werkt, zonder goed product kun je helemaal niks bereiken. Ik heb gelukkig veel goede muziek gezien op ESNS! Absolute winnaars waren Témé Tan (Franstalige vrolijkerd met een bak dansbare electronica), Coely (oude bekende, zette zaal met stug publiek helemaal op zijn kop met opzwepende hiphop), Petit Biscuit (17-jarig wonderkind uit Parijs. Denk aan Flume), Mario Batkovic (check vooral de 3voor12-sessie van deze accordeonist), Gundelach, Tommy Cash, Swedish Death Candy, Klangstof, Be Charlotte, Teske, Weval, Yung Nnelg, Rotterdam Airlines, Yung Internet, Donnie ft Jett Rebel en natuurlijk St. Tropez en een geweldige LUWTEN. Beluister ze allemaal in mijn playlist!
🔊 SMOOTH & GOOD 🔊 on Spotify
2 - ♻️ Nieuwe KOLLEKT.FM
Chapeau aan de makers van KOLLEKT.FM Inzien dat concurrentie met Spotify en Apple Music te groot wordt, en vervolgens Atmosphere, een kickass b2b-muziekproduct, neerzetten. Het idee is supersimpel: Merk wil een paylist, Atmosphere regelt een playlist editor die elke maand 100 verse tracks cureert. Uiteraard conform de merkwaarden van het merk.
Hoe muziekdienst Kollekt.fm in een winkel een nieuw (b2b)-businessmodel vond | Sprout
Atmosphere
3 - 🙊 Soms gaat het mis
Succesverhalen zijn leuk, maar stiekem zijn de dingen die misgaan veel leuker om te lezen. Have fun! :)
How We Got 10,000 Visitors From Hacker News And Fucked Up
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC - MARKETING - BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen

Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.