Bekijk profielpagina

#46 👺 Artiesten, nog tien dagen tot de GDPR

Ik heb me afgelopen zaterdag goed vermaakt met het Songfestival. Ten eerste vond ik het vrij bizar da
#46 👺 Artiesten, nog tien dagen tot de GDPR
Door Carlo Kiksen • Editie #46 • Bekijk online
Ik heb me afgelopen zaterdag goed vermaakt met het Songfestival. Ten eerste vond ik het vrij bizar dat ik nog best veel nummers kende na een avondje Eurovision in Concert in de AFAS. Ten tweede, het nummer van Cyprus is wel écht een hitje #fuegoho - Ten derde, waarom zag ik gedurende de avond alleen van Australië online advertenties voorbij komen? Dat kan beter! Als Nederland volgend jaar wil winnen, zet dan ruim van te voren een digitale strategie in. Maak mensen in andere landen al vér voor het ESF fan van de Nederlandse inzending. Identificeer ze en motiveer ze om op Nederland te stemmen. Douze points, here’s my number, call me maybe.

Police raid Georgian nightclubs Bassiani and Café Gallery, arrest Bassiani owners
👺 Artiesten, nog tien dagen tot de GDPR
Bij elke marketeer staat 25 mei 2018 met rood omcirkeld in de agenda. De GDPR deadline komt snel dichterbij, en ook voor artiesten wordt het snel tijd om je fandata op orde te hebben.
Ik ben zelf een groot voorstander van GDPR. Het verzamelen van data wordt moeilijker, maar het resultaat is dat de kwaliteit van de data alleen maar beter wordt. Het is een zeer goede zaak dat het verzamelen van data een uitdaging wordt, want goede data is veel waard.
Voor artiesten is het vooral van belang om over toestemming  na te denken, oftewel opt-in. Ik denk dat dit twee zaken zijn die je als artiest nu in orde moet maken:
  1. Controleer of je e-maildatabase opslaat waar en wanneer subscribers toestemming hebben gegeven om e-mail van jou als artiest te ontvangen. In Mailchimp zijn dit de source en dat added velden, maar eigenlijk is dit niet genoeg. Mailchimp biedt in hun formulier een standaardoptie ’GDPR Forms’ aan, waarmee je op een juiste manier toestemming vraagt. Als je meer info wilt gebruiken in je mails, zoals iemand zijn voornaam, let dan op dat je in je database duidelijk maakt dat jouw fans toestemming hebben gegeven om informatie over jouw artiestenmerk te ontvangen (legitimate interest).
  2. Zorg dat je op je website een duidelijke cookie melding en privacystatement hebt, en dat bij voorkeur je tracking pixels, zoals de Facebook Pixel, pas geladen worden na akkoord. In Google Tag Manager valt dit in te richten. Een privacystatement is online te koop.
Kort nieuws
👋 Bye!
Alles met een * is werkgerelateerd, maar nog steeds heel tof! Vorige mailing gemist? Die staat hier: #45 📺 Instagram Stories nóg belangrijker voor je fanbase
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC, MARKETING & BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen
In mijn wekelijkse nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van branding en marketing in muziek, entertainment en breder. Elke dinsdag!

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue.