Blijf deze week zeker tot het einde van de nieuwsbrief scrollen, onderaan staan veel nieuwe tools die ik elke marketeer en brand manager kan aanrader. Voordat je daar bent: Het begint met muziek (mijn belangrijkste brand value!). Fijne week!
Het project A.A.L. (Against All Logic) van Nicolas Jaar had ik gemist, dankzij de Popcorn nieuwsbrief van David Haakman (tip!) toch opgepikt. Hele fijne plaat, wat energieker dat normale Nicolas Jaar producties en daarom veel toegankelijker.
Volgers van deze nieuwsbrief weten dat ik zeer geïnteresseerd ben in nieuwe vormen om content creators, zoals artiesten, direct te belonen. Bijvoorbeeld met in-app donaties (micropayments) of met direct-to-creator subscriptions (zoals Patreon). Dit wordt steeds belangrijker en kan dit jaar zelfs mainstream worden, nu ook Facebook dit gaat faciliteren voor creators. Een goede stap, want voor hen Facebook blijft zo een relevant en interessant alternatief voor YouTube. Ook komt Facebook met een soort gamification voor fanbases: Wie liked het meest en is de grootste fan? Eerder lanceerde Facebook al een app en en platform voor creators, hier het persbericht met alle recente aankondigingen voor dit platform.
Dat Run the Jewels van comics houdt is bekend: Meerdere Marvel covers en een populaire Rick & Morty merch collectie. Dat de nieuwe videoclip voor ‘Oh Mama’ een korte Rick & Morty aflevering is zal dan ook voor niemand een grote verrassing zijn, maar de samenwerking gaat verder dan dat: De makers van Rick & Morty, Adult Swim, grijpen de video aan om hun eerste festival aan te kondigen, met Run the Jewels als headliner. Fantastisch en geniaal, een tekenfilmbedrijf dat een muziek en comedy festival organiseert. Een ultieme fanbase crossover tussen verschillende vormen van kunst en popcultuur.
Waarom zou de Amerikaanse basketbalbond NBA een partnership op willen zetten met het kleinschalige boutique label Kitsuné? Heel simpel: Omdat het verhaal klopt!
Er is veel geschreven over Fortnite deze week en dat had één grote oorzaak: Drake speelt Fortnite op Twitch. Één van de meest populaire artiesten van dit moment speelt het meest populaire spel van dit moment op het grootste game streaming platform. Muziek en gamecultuur blijft een interessante combinatie.
Het nieuwe Facebook algoritme (wat meer posts van vrienden en familie laat zien en minder van pagina’s) heeft twee gevolgen: 1) Het gaat niet meer om liken, maar om delen. Onze content moet beter. 2) Wil je in de timeline zichtbaar blijven, dan moet je betalen. Voor dat tweede gevolg zijn de eerste cijfers binnen en zoals verwacht: Adverteren op facebook is duurder geworden.
Nóg iets waarvoor we binnenkort massaal geld gaan gooien naar Facebook: Push berichten in Messenger. Het nieuwe algoritme maakt converterende berichten moeilijker, dus waarom geen push-bericht naar al je fans?
Ik ben een groot voorstander van GDPR. Maak het ons marketeers maar moeilijk, dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Dat gaat ook op voor GDPR: Het wordt moeilijker om data te verzamelen, maar de data wordt veel beter. In dit artikel veel praktische tips om GDPR te implementeren in je marketing flow.
In #36 ging het over het belang van AMP. Ik heb daarin niet veel over AMP Stories gesproken, maar dat wordt toch wel belangrijker dan ik dacht. Met AMP Stories breng je een verhaal, zoals Instagram Stories, onder andere naar de Google zoekresultatenpagina. In dit artikel een technische guide om een AMP story te maken. Te moeilijk? Ik zag afgelopen toevallig dat deze dienst Instagram Stories kan omzetten naar AMP Stories.
Goed nieuws voor mezelf: Mijn social media tool Buffer kan vanaf aankomende week Instagram posts direct plannen geheel conform de Instagram API. Voor het plannen van video’s ben ik echter nog steeds aangewezen op Grum.
Ik ben een groot fan van Airtable, ik heb hier onder andere mijn persoonlijke CRM in gebouwd. Airtable blocks is een game changer: Het wordt ineens super simpel om data inzichtelijk te maken in makkelijk te bouwen apps/
MUSIC, MARKETING & BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen In mijn wekelijkse nieuwsbrief hou ik je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van branding en marketing in muziek, entertainment en breder. Elke dinsdag!