#3 👯 Over Brands en Dance | 🔊 Muziektips | 📖 De beste artikelen over marketing en branding

Hi! - Vandaag voor jullie:👯  Een kort stukje takeaways van ADE Dance & Brands.🔊 Geen update van m
#3 👯 Over Brands en Dance | 🔊 Muziektips | 📖 De beste artikelen over marketing en branding
Door Carlo Kiksen • Editie #3 • Bekijk online
Hi! - Vandaag voor jullie:
  1. 👯  Een kort stukje takeaways van ADE Dance & Brands.
  2. 🔊 Geen update van mijn Spotify playlist, wel vier muziektips!
  3. 📖 Veel links naar de beste artikelen over marketing en branding van de afgelopen 1,5 week.
Scroll dus vooral door naar beneden als je geen zin hebt in een lange lap tekst :)
Reacties? Graag! ✉️ Reply op deze mail of 💬 stuur me een bericht via messenger. Vorige nieuwsbrief gemist? Klik hier! - Enjoy! 🎉

1 - 👯 Takeaways ADE Dance & Brands
Een bescheiden Amsterdam Dance Event voor mij dit jaar. De bruiloft van een goede vriend op de zaterdag was geweldig, maar beperkte ADE voor mij tot twee feesten (daarover verderop meer), wat losse afspraken en één conferentiedag. 
Zoals jullie weten vind ik brand partnerships erg interessant, dus mijn keuze voor het conferentieonderdeel ADE Dance & Brands was snel gemaakt. Een dag vol cases waarin Dance (events, organisaties, DJ’s, etc) en Brands (o.a. food & beverage, telecom, media) met elkaar samenwerken. - Een paar takeaways:
🏅 Bijna niemand meet zijn resultaten, of wil dat delen
Na bijna elke sessie werd vanuit het publiek dezelfde vraag gesteld: Wat zijn de resultaten van de samenwerking voor het merk. Een logische vraag, want op Radio 538 na (media partner Tomorrowland) praat geen enkel merk over de opbrengsten van de samenwerking. 
En dat is gek. Je kan mij niet vertellen dat merken het niet weten: Na elk bezocht festival krijg ik een enquete in mijn mail over de zichtbaarheid van sponsors. Awareness wordt dus sowieso gemeten, attitude lijkt me ook niet zo moeilijk. De cijfers zijn er, ontbreekt de analyse wellicht?
😯 Om millennials te bereiken: Do epic stuff
Het m-woord viel al snel. De voornaamste reden voor een merk om met een dancemerk samen te werken, is om millennials te bereiken. En wat is de beste manier om millennials warm te maken voor jouw merk? Heel simpel: Do epic stuff. 
Misschien is dit ook de reden dat er zo weinig over cijfers wordt gepraat. Er is namelijk een hele simpele meetmethode:
  1. Is het supertegekgaafgeniaal, oftewel: Dat wil ik delen op mijn socials? Zoals de T-Mobile case tijdens The Flying Dutch, waarin je met behulp van een VR-bril live in drie verschillende steden naast de DJ kon staan? Dat is epic en succesvol! 
  2. Is het een gekleurd flesje in de supermarkt en een aangeklede bar, zoals Jupiler tijdens Tomorrowland? Dat is sponsoring, saai en niet per sé succesvol.
Onderaan deze mailing overigens nog een artikel over het bereiken van millennials.
👼 Today’s patrons of art are brands.
Quote van de dag kwam op naam van Mr. Tommy Zee:  
Today’s patrons of art are brands
Vandaag bepalen merken wat tof is en wat niet. Kunst is tegenwoordig gratis te verkrijgen, dus moet op andere manier gefinancierd worden. Dat kan door kunst te kopen (een grote hit onder een reclame) of door kunst te maken (bijvoorbeeld Red Bull Music Academy). Je raadt het al: Dat laatste is effectiever voor zowel merk als artiest. Hier een leuk ’verder lezen artikel’ en hier een interview met Tommy Zee in MarketingTribune.
Tommy Zee was sowieso wel lekker op dreef, hij sprak o.a. over een threesome van artiest - merk - fans (“Don’t get in bed with someone you don’t wanna sleep with”) en over kopen vs creëren (don’t buy a cake if you can bake a cake").
🚧 Focus op indirect bereik
Een inkoppertje dat vaak over het hoofd wordt gezien: Hoe vergroot je het bereik van sponsoring of partnership buiten het oorspronkelijke bereik, maar binnen de doelgroep?
Heineken en Schmirnoff doen dit heel goed, zei Laidback Luke, door simpelweg een flesje te bedrukken met de naam van de DJ. Bijna een garantie voor een post van de DJ op Instagram of Snapchat over jouw merk.
😴 Heel veel open deuren
Er werden genoeg authentieke open deuren ingetrapt op ADE Dance & Brands. Sponsoring of partnership moet niet in your face zijn, zoals Mary J. Blidge x Burger King, maar authentiek: Afrojack houdt écht van Remia. Laidback Luke is fan van Starbucks en vice-versa. Etcetera. Dat ligt allemaal heel erg voor de hand en is geen nieuwe kennis. Ik hoop van harte dat dit inmiddels basiskennis is voor marketeers.
2 - 🔊 SMOOTH & GOOD SOUNDSYSTEM 🔊
Geen update van mijn playlist deze keer (voor de liefhebbers, hier te vinden), maar genoeg ander muzikaal vermaak:
Patrice Bäumel - Surge
Boiler Room Pllek - Intergalactic Gary b2b Insterstellar Funk
Midas Hutch - The High (EP)
Video: Interview DJ Moortje & MC Pester (Noisey)
3 - 📖 Verder in Marketing & Branding
The Value of Ephemeral Content: Becoming Part of Your Fans’ Routines
Gamedeveloper Abel Hagen doet het anders: “wij zijn een gamebedrijf dat geen games maakt”
Why rappers love Grey Poupon
Vevo and Honda bring music fans and car buyers together
Predicting Music’s Next Big Stars Via Next Gen Audience Affinity Data
Hoe de nieuwe strategie van 22tracks de rol van curation totaal gaat veranderen
» Tis The Season for Facebook Ad Prices to Skyrocket, Here Are Two Ways You Can Prepare
Wat maakt authentieke merken authentiek?
Tot de volgende keer!
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC - MARKETING - BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen

Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.