#2🤘 Branding van de underdog: Punk versus beschaafd🤘

Hi! - Allereerst, dank voor alle positieve reacties op de vorige mailing over brand partnerships! 🔥 H
#2🤘 Branding van de underdog: Punk versus beschaafd🤘
Door Carlo Kiksen • Editie #2 • Bekijk online
Hi! - Allereerst, dank voor alle positieve reacties op de vorige mailing over brand partnerships! 🔥 Hierbij alweer de tweede editie, veel sneller dan verwacht 😉 Vandaag een stuk over fatsoenlijke merken, en waarom je als merk eigenlijk beter punk kan zijn.
Aankomende week ben ik een paar dagen op Amsterdam Dance Event, waaronder donderdag op ADE Dance & Brands. Jij ook? Let me know met een ✉️ reply op deze mail of 💬 via messenger. 🎉

🔊 SMOOTH & GOOD SOUNDSYSTEM 🔊
Branding: Minder fatsoen, meer punk
Ik heb een zwak voor de underdog, altijd al gehad. Wanneer op de Olympische Spelen een worstelwedstrijd voorbij komt tussen een grote sterke Oezbeek en een kleine kansloze Pakistaan, ben ik voor de Pakistaan. Dit kan komen omdat ik oorspronkelijk uit de regio Rotterdam kom, daar is het underdog-gevoel bijna uitgevonden. Maar dat terzijde.
De underdog heeft altijd de mooiste verhalen. Als de Oezbeek wint, hoor je daar niemand over. Als de kleine Pakistaan wint, is dat een sensatie. 
De parallel met branding en marketing is snel gelegd. Kort door de bocht gezegd is marketing in 2016 heel simpel: Het beste verhaal wint. Geef je fans een mooi verhaal. Want als niemand over je merk praat, besta je niet. 
Voor veel opkomende merken is de underdogpositie een goede strategie (disruptive, anyone?). En bij die strategie hoort een bepaalde houding. Die van de punk.
“A guy walks up to me and asks ‘What’s Punk?’. So I kick over a garbage can and say 'That’s punk!’. So he kicks over the garbage can and says 'That’s Punk?’, and I say 'No that’s trendy!” (Urban Dictionary)
Nu bedoel ik natuurlijk niet dat merken direct allemaal anti-establishment moeten gedragen. 
Ik bedoel met Punk dat je als merk altijd en onvoorwaardelijk de kant van je fans moet kiezen. Dit betekent dat je als merk soms keuzes moet maken die tegen de heersende normen en waarden van de maatschappij ingaan. Dat je als merk soms wat minder fatsoenlijk moet zijn. Dat je afwijkt van het gemiddelde. En dat je verassende dingen doet die je fans tof vinden. En dat, dat is punk.
Goede marketing richt zich op het versterken van de relatie met je fans. Het bereiken van Brand Resonance, aldus Keller (pdf). Als je fans zich in hoge mate identificeren met jouw merk, zijn ze bereid om in jouw merk te investeren. Dit gaat op voor artiestenmerken, consumentenmerken, b2b-merken, etcetera. Daarom: Probeer niet iedereen te vriend te houden, maar zorg dat de relatie met je huidige fans versterkt wordt. Dan komt groei vanzelf.
Een paar voorbeelden:
WeTransfer wil boek Dimitri Verhulst toch niet promoten
Skateboard magazine Trasher haalt uit naar Justin Bieber en Rihanna
Hooghoudt in gesprek met Vindicat
If Google just bested the iPhone, it needs to troll Apple harder
Punk applause voor toffe merken 👏
Punk applause voor toffe merken 👏
Verder in marketing & branding
Fuck You Startup World
Zo houdt Spotify de startup-werksfeer vast
Pleidooi voor onbescheidenheid: van Ivo Niehe tot Ronnie Flex
Practice what you preach 🙏  - Laatst zei iemand tegen mij dat mijn website niet past bij een bedrijf dat werkt met toffe merken en artiesten. Terechte opmerking en een goede wake up call. Resultaat: SMOOTH & GOOD heeft een nieuwe website! 💥 Check it out op smooth-good.nl!💥
Nog een company update: SMOOTH & GOOD heeft een nieuw kantoor! Je bent welkom voor een kop koffie op de Bemuurde Weerd WZ3. Inderdaad, dat is hetzelfde adres als poppodium EKKO. Plan hier een meeting!
Tot de volgende keer!
Hoe vond je deze editie?
Carlo Kiksen

MUSIC - MARKETING - BRANDING 🔥 Door @CarloKiksen

Gemaakt door Carlo Kiksen met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.